Fettförbränningens 4-stegsprocess

Det finns många hjälpmedel på marknaden som lovar snabbare fettförbränning. Dessa effektiviserar någon del av den fettförbrännande processen vilket teoretiskt sätt borde ge dig bättre möjligheter till fettförbränning. Men för att du ska få ökad fettförbränning måste hela processen fungera. Detta är det korta svaret till frågorna nedan. Längre ner ska vi ge dig den långa förklaringen.

Varför försvinner inte mitt fett av:

fettförbränningskrämer?

fettförbränningspiller?

hård träning varje dag?

diet utan fett?

diet utan kolhydrater?

För att förstå detta måste man först förstå den fettbrännande processen. Om någon del av processen saknas eller begränsas så kommer inte fettet att förbrännas och du kommer inte att bli av med det. Vi har delat upp processen i dessa fyra steg:

1) Fettet frigörs

Fettet i fettcellerna frigörs. Detta sker via signalsubstansen HSL (hormone sensitive lipase) som aktiveras vi noradrenalin (via nervsystemet) och adrenalin (från binjuremärgen). Envist fett behöver både noradrenalin och adrenalin för att släppa ifrån sig fettet.

2) Fettet transporteras ut i blodet

Utan tillräcklig blodgenomströmning kommer fettet inte att sköljas bort från fettcellen utan bli kvar.

3) Fettet tas upp

Väl ute i blodbanan tas fettet upp av celler som kan använda det som energi. En del av fettet återupptas av fettcellerna men det fett som tas upp av muskelceller och andra organ förbränns.248

4) Fettet förbränns

När energin från fettet tagits upp av muskler och andra organ återstår förbränningsfasen. Den lagras i musklerna och förbränns först när musklerna jobbar. Om kravet på energi i kroppen/musklerna ökar så påverkas hela processen och fettförbränningen ökar. Om du inte förbränner energin ute i cellerna så kan alla de andra stegen fungera utmärkt men kroppen kommer inte kunna göra sig av med fettet.

Krämer

Många fettförbränningspiller och krämer påverkar steg 1, de hjälper till med frisättnigen av fett. Detta sker antingen genom att öka adrenalinutsöndringen eller göra fettcellerna mer känsliga för noradrenalin/adrenalin (tex Yohimbee). L-karnitin, som var ett populärt fettförbränningstillskott för några år sedan, attackerar istället i steg 4 genom att underlätta transporten av fettet in i muskelns energifabrik (mitokondrierna).

Värmebehandling och massage

Värmebehandling och massage påverkar steg 2 genom att öka blodgenomströmningen.

Träning

Hård träning (nära maxpuls) ökar adrenalinet och blodgenomströmningen (steg 1 och steg 2), men musklerna kan inte omvandla det frisatta fettet som energi (stopp i steg 4) och mjölksyran verkar hämmande på HSL (stopp i steg 1) trots närvaron av adrenalin.

Fettsnåla dieter

Fettsnåla dieter minskar inlagringen av fett, men om du äter kolhydrater stoppas frisättningen av fett. Om du äter mindre än du förbrukar kommer du dock frisätta fett via ökad förbränning.

Kolhydratsnåla dieter

Kolhydratsnåla dieter ökar frisättningen av fett, samtidigt som de mesta fettet du äter lagras in i fettcellerna. Om du äter mindre än du förbrukar kommer du dock frisätta fett via ökad förbränning.

Situps och punktförbränning

Bara för att fettet och musklerna på magen sitter bredvid varandra så kan inte magmusklerna direkt använda det fettet till sitt arbete. De sitter separerade av flera lager bindväv och har olika blodförsörjning. Det går inte att punktförbränna fett. Det är som att försöka dela täcke med grannen. Trots att ni bara ligger en halvmeter från varandra så skiljs ni åt av en betongvägg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>