Tidningsartikel i ”Må Bra”


 

 

 

 

 

 

 

Må Bra

Tidningen ”Må Bra”har ett julnummer ute nu där jag är med. Rubriken ”Fem regler fick

Att leva ett smalt liv, friskt liv handlar om att göra sitt bästa under förutsättningarna och försöka förstå vad det är som gör att man misslyckas och lyckas istället för att bli modfälld och ge upp. Ge för sjutton aldrig upp men acceptera dina begränsningar. Nedan berättar jag lite om mina begränsningar 2015 vilket har gjort det svårt för mig att hålla vikten detta år. mig i form” gillar jag. Det är precis vad Body hacking och Slow Carb Dieten handlar om. Enkelhet, att hitta de enkla, lätta och kraftfulla sättet att få resultat. Bredvid ser du de 5 reglerna. Tankesättet för livsstil och mathållning följer med mig även om vad och hur jag äter har varierat de senaste åren. Jag tror att den enkelhet som jag lärde mig under SCD har gjort det lättare för mig att hålla vikten även om jag har pendlat några kilo sedan 2012 då jag var som lättast. Men jag har hållit mig långt ifrån där jag var då jag började gå ner i vikt med SCD. Något som är viktigt i tankesättet i SCD är att man inte kan misslyckas man kan bara lära sig av misstag. Det är som ett forskningslabb, du hittar nya vägar, förfinar och justerar din livsstil vartefter du lär dig. Det är en så bra attityd att ta med sig hela livet eftersom man måste fortsätta hålla koll på vikten på ett eller annat sätt resten av livet. Ibland händer det saker i livet som gör att man inte kan hålla vikten men med denna attityd så kan man alltid hitta tillbaka till att idag göra det bästa man kan och sedan när man kon göra mer så gör man det.

IBD

Just nu är det mycket fokus på att äta läkande mat för min IBD (magsjukdom). I ett halvår har jag i princip varit glutenfri vegan alá paleo med undantag för ägg och fisk och mår mycket bättre. Jag har inte ont i mina leder längre (vilket är en vanlig följd av IBD) och har normal energi så nu kan jag nästan träna som innan 2015. Jag kan promenera mer än 5 km utan att få ont i fötterna, cykla utan att få ont i knäna och lyfta lite försiktigt i gymmet. Såååå skönt! Jag behöver inte längre ligga i soffan flera dagar i månaden för att jag inte orkar annat. Trötthet är oxå min största trigger så visst har en och annan bakelse eller glass ackompanjerat mig där i soffan, det gav mig lite mer ork och energi. Att jag nu mår bättre gör det lättare att hålla vikten.

Just nu står en kikärtsgryta med spenat och rotfrukter på puttring med härliga mustiga smaker. För mig har det varit en skön förändring i min relation till ätande att äta för hälsa främst och verkligen känna efter hur min mage reagerar på olika produkter. Det känns som ännu en lektion i att äta kärleksfullt.

Svullen mage

En intressant upplevelse är att se hur min kropp ser ut när magen fungerar. Jag har ibland blivit tillfrågad om jag varit gravid och detta på grund av att min mage varit svullen. Det gör ju oxå att man känner sig större än man är och även om jag gick ner i vikt så fanns puten där som gjorde byxorna trånga.

Redan som liten hade jag putmage så att nu förstå min kropp reagerar på och hur jag kan undvika att svälla upp är en revolution. Det gör att min kropp ser mer proportionerlig ut och som att gå ner 5 kg på ett bräde. Det är en bonus till den hälsoeffekt min mathållning har.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *