Rapport 50-50 ätardag

Jag gör ett litet experiment med att begränsa intaget av fruktos och fett under några ätardagar. Jag har ingen begränsning på övriga kolhydrater eller protein.

Det är en svår konst att kunna njuta av ätardagen och samtidigt ha restriktion på fett och fruktos. Mycket av det som är gott bygger på just fett och fruktos. Jag upptäcker att jag drabbas av ”stimulus narrowing”; även om jag får äta hur mycket bröd som helst så tröttnar jag ganska snabbt, det krävs variation för att kunna njuta ordentligt.

Som tur var så har jag och Jenny gjort ett excelblad där vi räknat ut näringsinnehåll och även skattat fruktos för våra favoritmat.

Resultat från ätardag nummer ett (20 oktober):

Fruktosen helt OK, även om det blev 9 gram för mycket. Fettransonen förstördes av att jag tog Bregott till ett av frukostbröden. Lärdom till nästa ätardag är att endast använda naturmessmöret. Kardemummabullen och flottyrmunken (donut) var till kvällsfikat, hade klarat mig med en av dem och fortfarande känt mig nöjd och då hade jag hamnat på 50 gram fett.

Resultat från ätardag nummer två (21 oktober):

Som  vanligt ganska liten aptit dagen efter första ätardagen, fortfarande mätt av all mat. Men på ätardag nummer två blev det på tok för mycket fett. Måste helt ha missat fettinnehållet i pizzan, trots att jag räknade på den innan jag beställde den. Jag körde ett långpass spinning på morgonen och ett styrketränigspass i gymet på eftermiddagen vilket betyder att jag sannolikt hamnade på energiminus denna dag trots allt.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *