Provar Wasa sport mot ballongmage

Idag ser magen ut så här. Varit i gymmet och tränat styrka + kondition på morgonen. Känns underbart att starta dagen så! (ska tillägga att jag spänner järnet)

 

 

 

Så här ser min mage ut när jag slappnar av och efter att jag har ätit fermenterbara fibrer.

 

 

 

 

 

 

Nytt experiment mot ballongmagen:

På SCD ska man äta bl.a.. fiberrika grönsaker och linser/ bönor för att få en bra mättnad och slippa sug. I 20 månader har jag gjort det och gått ner fint i vikt. Men så upptäckte jag att jag får ballongmage p.g.a. fermenterbara fibrer (läs om det i länkarna nedan). Så nu gör jag ett avsteg från SCD och experimenterar med knäckebröd med lågt GI istället för fiberrika grönsaker och linser/bönor. obs, detta är ett experiment bara för min ballongmage, jag tror inte att jag kommer gå ner i vikt bättre. Om jag kunde så skulle jag gärna äta som jag gjort hittills så om du ska prova SCD och inte har IBS-liknande ballongmage-symtom så finns det ingen anledning för dig att göra som jag (en läkare kan ge dig råd för ballongmage och IBS kan bero även på andra saker).

Jag provar nu att byta ut fibrerna som ger mig ballongmage (kikärtsmjöl, bönor, linser samt fiberrika grönsaker som kål) mot sportbröd. Hoppas att det är bättre så jag slipper att se gravid ut när jag ätit 😉

Kolla in följande om du har samma ballongmage-problem:

http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=14090

och

http://www.dagensmedicin.se/debatt/overdrivet-intag-av-kostfibrer-kan-ligga-bakom-funktionell-tarmsjukdom/

En skiva Wasa sport är 50 kcal (kunde man inte tro!) så den måltid du ser på bilden är ca 170 kalorier, lagom som en post-workout-måltid för mig.

Vågen visar 56 kg och har gjort alla dagar denna vecka – mysko… brukar väga 54 vid veckans slut men jag bryr mig inte om det för jag vet att jag äter rätt och jag ser att jag får mindre och mindre mysmage. Men än  dröjer magrutorna… (ska tillägga att jag spänner järnet och verkligen försöker visa dem på bilden ;-))

2 reaktion på “Provar Wasa sport mot ballongmage

    • Knäcket fungerade inte riktigt. När jag tog bort alla fermenterbara fibrer (se i texten) så blev magen mycket plattare. Dock har jag vant mig sedan barnsben att mättnad är svullet (övermätt) så för mig känns en smal mage tom vilket är lite ångestskapande för mig. Jag åt salladsblad, gurka, proteinpasta och annat protein som fiks, kött, keso – lättsmält några veckor och sedan kraschade min diet pga annat (se http://blogg.fyratimmarskroppen.se/2013/04/20/hur-man-bryter-en-plata/). Efter det har det varit mentalt viktigt att få äta mig mätt (som i mitt fall blir lite svullet både av fibrer men oxå av att jag vill äta stora portioner). Att dra ner på portionerna är något som jag vet att jag behöver göra men en väldigt mätt mage känns tryggt på nåt vis… fråga mig inte varför jag blir så orolig för att inte få känna mig proppmätt men jag tror inte jag är ensam om det… (?) Så just nu äter jag fibrer igen. Och svullnar. En sak i taget… 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *