Om IBD och vikt – Jennys historia

Upp upp och iväg!

Detta inlägg handlar om hur jag gick ner 3 kg utan att bry mig och om hur en svag hälsa kan leda till motivation, kostomläggning och ökad hälsa. Detta är min historia om IBD.

 

 

Fermenterbara fibrer, anyone??

Fibrer bra för viktnedgång men inte för IBD

För några år sedan började jag förstå att mycket fibrer inte var bra för min mage. Fibrer är ju alla dieters honörsord, så även Slow Carb Diet. Det ska ätas fibrer och bönor så att man står sig och är mätt. Och det var jag. Men svullen var jag men det har jag alltid (sedan barnsben) varit.

IBD och Slow Carb Diet

För några år sedan fick jag ett sk. skov och fick diagnosen Ulcerös  proktit. Det är svårt att säga om Slow Carb-dieten hade provocerat fram skovet eller ej men två saker som jag idag vet inte är bra för min mage är fibrer (särksilt inte fermenterbara) och ätardagar (dvs mycket kolhydrater).

Så om du har någon typ av IBD (Inflammatory Bowel Disease) så ska du anpassa Slow Carb Diet och äta mindre fibrer och ta det lugnt på ätardagarna. Detta kan eventuellt gälla för dig med IBS (Irritable Bowel Syndrome) också. Prova dig fram och hitta vad du mår bra av.

IBD och viktuppgång

”Grattis, är du gravid?” – ”Nä, jag har bara åt nyss” Alla som har svullna magar känner igen detta. Detta är två bilder av mig med samma byxor, i samma vikt, vid samma tillfälle innan och efter frukost då jag dokumenterade hur mycket min mage sväller upp.

I början av 2015 hade mina symtom blivit värre. Jag hade ont i lederna, ont i huvudet ofta och var väldigt trött ofta. Detta påverkade mitt liv så att jag var tvungen att sluta motionera. Kunde inte hoppa eller gå mer än 5 km utan att få ont i leder. För att bli piggare på dagarna åt jag mer sötsaker samtidigt som jag slutade röra på mig. Det gör inte saken bättre att min största trigger till att överäta och äta sötsaker är trötthet. Detta gjorde att jag gick upp 5 kg ganska raskt.

Alternativa vägar mot hälsa

I sommras fick jag nog när vi funderade på om jag skulle kunna cykla överhuvudtaget på vår årliga cykelresa till Mallis. Jag ville inte ta mer mediciner och funderade på andra vägar och såg Greg Williams, en alternativmedicinare som jobbar med personer med diagnosen IBD på nätet. Jag är vanligtvis ganska skeptisk till alternativmedin men såg att han hade hjälp folk som hade mått mycket sänre än jag så vi pratades vid och sedan 2 månader jobbar vi ihop. Han coachar mig i min kosthållning och mentalt under 6 månader och jag har redan märkt skillnad.

Vad äter jag?

Jag äter just nu inga mjölkprodukter, gluten och vetefritt samt några andra specifika restriktioner. Jag är fortfarande vegetarian så det blir nästan en glutenfri vegan-diet förutom att jag äter ägg.

Glad Jenny cyklar i skogen igen!

Resultat hittills

Min största aha-upplevelse är att jag inte längre är svullen om magen. För första gången i mitt liv! Den känslan är fantastisk. Jag har inte heller lika ont, nästan ingen huvudvärk, jag är inte så trött längre och kan numera motionera mycket mer. En bonus som jag inte räknat med är att jag gtt ner 3 kg. Jag har med åren  dragit på mig fler och fler kostallergier och kanske kan de gå tillbaka efterhand jag läker min inflammation. Vi får se.

Glutenfri veganmiddag. Pasta och pizza!

Gillar kosthållningen

Att äta på detta vis känns bra. Jag hittar bra recept och det är gott. Jag försöker inte begränsa mängden utan äter så mycket jag vill. Om jag är sugen så gör jag till exempel glass på kokosmjölk, kakao och steviadroppar eller en chokladmosse på avocado, kakao, stevia/banan. Jag upplever inte att jag försakar. Känslan av hälsa som jag nu har är så motiverande.

Om du har IBD så kanke du kan känna igen dig i min resa. Det är värt att kolla in tips och trix som Greg bjuder på genom sin hemsida och youTube-kanal.

Homepage

https://www.youtube.com/channel/UCsi2wiQ0H-IT1iXKYNyd47A/videos

En inspirerande receptkälla för glutenfia veganer: http://deliciouslyella.com/

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *