Mår du dåligt på din ätardag?

Vi har fått en bra fråga som jag vill dela här i bloggen. Det handlar om att må dåligt och spy på ätardagen. Jag ska ärligt säga att det har hänt mig och det är inte helt ovanligt så det är värt att prata om.

Jag vet att vissa som läser detta tycker att ätardagen är förkastlig och att man borde äta enligt tallriksmodellen istället, det vore mer hälsosamt än att tramsa omkring med ätardagar och må dåligt. Ja, vore det så enkelt att man bara kunde börja äta hälsosamt så vore det ju inga problem till att börja med. Självklart skulle vi äta bättre om vi kunde, men många kan inte. Världens folk snaskar, överäter, hetsäter, går på svältkurer, misslyckas, blir fetare och fetare och tappar mer och mer kontrollen över sitt ätande. De som blir feta vet oftast mycket mer om hälsosamt och smalt ätande än smala. Det är inte kunskapen det är fel på, det är ett fungerande sätt  att äta där man minskar det negativa och optimerar det positiva som behövs. En ätardag kan vara ett första steg mot hälsa om det gör att du kan hålla en diet i långa loppet och gå ner i vikt. Moraliska pekpinnar om hälsosam kost hjälper inte alla, om ens  någon. (Det är inte alla som vet hur det är att vara medial ;-))

Här är frågan vi fick i korthet:

”Hej, jag har infört ätardagar en gång i veckan, men mitt problem är att jag oftast blir illamående och spyr. Hur påverkar det kroppen och processen? Jag är 169 cm lång och väger nu 75 kg (började på 86 kg för 4 månader sen) och vill ner till 65-68 kg). Äter ca 1500 kcal per dag när jag tränar och 1300 kcal vid vila. Ibland har jag blivit sugen på godis och då haft en s.k ätardag ( fått i mig upptill 1 kg lösviktgodis) som alltid slutat i att jag kräkts. Vore så tacksam för dina råd och tips” 

Och här är mitt svar:
Hej, tack för ditt inlägg. Grattis till din viktnedgång.
Det är lätt hänt att få i sig för mycket på ätardagen. Om man äter snabbt och inte hinner med att känna sig mätt så kan det bli en mycket obehaglig överraskning hur mätt man blir. Vissa verkar vara lagda åt goffar-hållet mer medan andra kan ta en ätardag men ro. Olle har inte samma goffar-tendenser som jag, han har blivit ordentligt mätt några gånger men jag har råkat ut för samma sak som du en eller två gånger. Jag har faktiskt blivit så rädd av denna upplevelse att det har räckt för att vidta åtgärder. Det kändes så oerhört destruktivt för kropp och själ att äta så mycket och få kroppen att må så dåligt. ”Hjälp, ska jag få bulimi nu?!” typ. :-O

Mina åtgärder:
Ät långsamt
Lägg fram det du ska äta i en liten skål. Du kan fylla på den igen när du vill men redan det att inte ha hela påsen godis eller vad det nu är inom räckhåll kan hjälpa dig att äta lite långsammare och hinna känna efter hur din kropp reagerar.

Mättnadsskala
Vad jag gjorde var att använda en mättnadsskala 1 – så hungrig man kan bli till 10 – så mätt man kan bli/spyfärdig och 5 är varken mätt eller hungrig. Jag har löpande stämt av min siffra på skalan under mina ätardagar och försökt hålla mig mellan 4-7. Jag har kunnat komma till 7 (=mycket mätt) efter frukosten tex. Och sedan bestämt att nu äter jag nästa gång tidigast när jag är på 5 (=varken hungrig eller mätt) igen och att jag måste sluta vid 7. Lite tråkigt att vänta och man kan bli irriterad över att man så snabbt kommer upp i 7 igen men man slipper må dåligt.

Längtar-efter-lista
En annan taktik är att jag under veckan skriver en längtar-efter-lista vad jag verkligen är sugen på. Då behöver jag inte köpa hem hela butiken på lördag morgon bara för att jag vill ha allt jag ser. Jag vet att jag inte kommer orka äta allt och att jag bara kommer slänga det istället vid dagens slut (ha godis hemma funkar inte!) så om jag vet vad jag ska köpa så är det lättare för mig att handla just det och det blir mindre vilket gör att jag kommer kunna hinna/orka njuta av det jag köpt hem. Jag älskar fin handgjord choklad och prinsesstårta från kondiset och blir mer nöjd på mindre när jag äter riktigt delikat. Det kostar mer men det är det värt. Tricket är att hitta njutningen. På detta sätt så känner jag mig lugnare och tryggare att jag ska få det jag vill ha och behöver inte stressa i mig allt som kommer i min väg.

Fota maten och utvärdera
Jag har förstås tagit kort på allt jag äter även på ätardagarna vilket har gjort det lättare att utvärdera hur viss mat får mig att må. Då kan jag också se vad jag verkligen njöt av och när jag bara ”fulåt” som i hypnos 😉 utan att egentligen uppleva maten.

Lagom aktivitet
Vilka aktiviteter jag har under min dag kan också hjälpa eller stjälpa mig. Något att göra som kräver lite av min uppmärksamhet några timmar är bra så att jag inte oavbrutet sitter med godispåsen i handen hela dagen. Jag har gillat att ta långpromenader i maklig takt. Det har varit skönt för magen på eftermiddagen att få lite rörelse. Ett skönt friskispass eller bikramyoga innan mitt första ätardagsmål på förmiddagen har varit en skön start. Men andra saker som inte innefattar motion duger bra under dagen också. Gå på konsert, bio, åka till IKEA, åka på spa och sådant. Jobba har faktiskt fungerat bra ibland också.
***
Kalorierna som du spyr upp tas inte upp av kroppen men du spyr förmodligen inte upp allt du äter så du behöver inte vara rädd för att du inte får i dig tillräckligt. Min erfarenhet är att jag gick ner i vikt ganska långsamt pga att jag tog mycket kraftiga ätardagar. Jag förstod det men var samtidigt inte villig att dra in på ätardagarna särskilt mycket för det var det som fick mig att hålla ut resten av veckan. Men när vi tar stora ätardagar så sinkar vi vår viktnedgång, tuff skit men så är det. Jag fick nöja mig med en långsammare viktnedgång. Bättre att kunna hålla dieten och så länge jag fortfarande gick ner så fick det duga.

Hoppas du testar några av tipsen och hittar ett sätt som fungerar för dig. Lycka till!

Gottegris redan i unga år 🙂 Mycket möjligt att jag kommer ha dessa tendenser livet ut.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *