Hetsigt ätande på ätardagen

Under de senaste 3 veckorna på mitt experiment med IF (intermittent / periodisk fasta) så har min ätardag blivit hysterisk. Jag har haft ett för lågt kaloriintag i veckan (ca 800-900 kcal/dag in och de dagar jag tränar skattar jag min dagliga energiförbrukning till 1700 kcal/dag). Jag har inte haft ro att sova mer än 5 timmar natten innan och därför börjat min ätardag mitt i natten vid 4.00. Galet. (se min senaste ätardag i bilder på längst ner på sidan). Min kropp har verkligen  skrikit efter energi och jag har blivit obehagligt mätt. Det har känts sjukt. Nä, jag äter mer i veckorna nu och lägger till även lite extra mat på fredagen och nu hoppas på att det ska kännas bättre på lördag. En annan grej är att jag har bestämt att jag startar ätardagen med en vanlig dietfrukost (proteinshake och ev. grönsaker) och att min ätardag ska börja först kl 10.00 på lördag. Undrar om det kommer hjälpa mig att sova bättre. Vi gjorde så under första året på SCD och det fungerade ju bra men då åt jag mer energi i veckorna oxå. Då gick jag ner i vikt eftersom jag hade övervikt, nu när jag bara deffar de sista kilona så krävs det mycket striktare diet och hoppsan, det blev lite för strikt där ett tag.

Mer kämpande är inte lika med större resultat!!!

För viktnedgången är det inte heller smart att ligga på för lite energi i veckorna eftersom det för mig fick som konsekvens att jag åt mycket mer på min ätardag. Sammanlagt så fick jag ett mindre kaloriunderskott en sådan vecka och gick ner mindre än om jag tog det lite lugnare. Så det var inte bara jobbigt att fasta intermittent och ligga för lågt och sedan känna mig hetsig på ätardagen – det gav inga större resultat heller!!! Större kamp ger INTE alltid bättre resultat (80/20-principen). Det gäller verkligen att lära känna sin kropp, vad är det bekvämaste sättet jag kan hålla en viktreducerande diet på och samtidigt få resultat. När man är så smal som jag är nu (56 kg) så är marginalerna små för att halka över och äta för mycket så att jag hamnar på uppgång igen (hände för 2 månader sedan) eller att ligga för lågt och få svältreaktioner.

Åt 2 bitar tårta och cheescake + endast halva chokladkakan … men ändå … mycket! Vågar knappt räkna efter men tror att jag har ett intag på ca 7000 kcal på ätardagen (har legat på ca 4000 förut och det räcker gott).

4 reaktion på “Hetsigt ätande på ätardagen

  1. Hej!

    Jag har kört lchf i två år men ska nu få till en låg fettprocent med definierade muskler och hittade eran grymma sida! Jag är faktiskt helt ny när det gäller Tim Ferris metod men har läst in mig på ämnet nu så jag känner att jag har en bra grund när det gäller konceptet. Jag tänkte höra med dig om du skulle vilja skriva en lite guide/matsedel för en typisk dag på Slow Carb Diet? Hur mycket av de olika livsmedel du äter… Självklart måste man individanpassa sitt eget schema men jag skulle vilja se en riktlinje.

    Skulle bli sååååå tacksam!!

    Lycka till med din resa mot magmusklerna woho! 😉

    • Hej Andrea!
      Kul att du oxå ska deffa. 😉 Välkommen till vår sida.
      I min fotoblogg hittar du allt jag äter och det har varierat lite. http://dayviews.com/jempen/home/
      Men just nu äter jag
      Frukost: proteinshake + 1 stor msk linfröolja
      Lunch: 2 pannkakor på 1 dl kikärtsmjöl, 4 äggvitor, 1/2 dl kvarg light, steker i 2 msk rapsolja
      Middag: 50 gram proteinpasta med stekt rödlök och paprika med 1 msk sockerfri pesto från Konsum som jag sedan rör ihop med pastan tillsammans med 1 dl krossade sockerfria tomater samt ett halvt roti/kikärtsbröd.
      Detta blir totalt ca 1000 kalorier för hela dagen.

      Kolla in våra recept och tips i vår playlist om diettips på Slow Carb Diet på YouTube http://www.youtube.com/user/Fyratimmarskroppen/videos?flow=grid&view=1

      Tack och må vi båda få Aaaassnygga abs! 😉 Beach 2013!
      Jenny

  2. Åh tack så mycket för tipsen! Eftersom jag är en gammal lchfare så är jag inte så bekant med dessa ätardagar haha 😉 och jag har en liten fundering… Om man i snitt går ner 0,8 kg per vecka men går upp 1-2 kg efter en ätardag, hur går den ekvationen ihop om man vill gå ner i vikt och fettprocent? Förstår du vad jag menar… Började idag med Slow Carb Diet så har inte några egna siffror men de var bara exempel… Men förstår du min fundering?

    Skulle bli så tacksam för svar!

    • Tjenare, Vi gjorde en liten film om vår viktnedgång i början http://www.youtube.com/watch?v=HRXQolue55g&feature=plcp
      Men det du ökar i vikt på din ätardag är vatten och tarminnehåll. VI mäter fettet och har funnit att vi även på ätardagen går sakta ner i fett. Det betyder: du bränner fett alla dagar och går upp i vatten av kolhydraterna på din ätardag, vilket försvinner efter några dagar när du kommer in i din lätta ketos igen.
      🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *