Överge din diet-religion!

Ibland hör man folk som säger sig äter hälsosamt men ändå inte går ner i vikt. Hur hänger det ihop? Självklart kan det vara så att de faktiskt inte har koll på vad som är en hälsosam kost eller att de äter omedvetet mycket mer eller annat som de förtränger och ser som undantag även om det händer var och varannan dag, för ofta för att de ska gå ner i vikt. Men det kan även bero på något som  Alexander Chernev beskriver i sin bok ”dieter´s paradox”. Han beskriver hur vi kan lura oss själva genom att göra ”goda val” istället för att registrera fakta om vår kost.

Alexander menar att när vi fokuserar på att göra bra val så kan vi bli förblindade genom att vi känner oss så nyttiga att vi unnar oss själva mer ”onyttig” mat senare. Man kan välja att försöka gå ner genom att göra bra val eller genom att följa resultat. När man följer resultat så mäter man sin framgång på något vis. Exempelvis räkna kalorier, point, väger sig, mäter fett osv. Nu ska vi se hur det skiljer sig mentalt och vilka konsekvenser dessa olika sätt kan få på hur vi hanterar vår viktnedgång och kostval.

Förhållningssätt 1: Äta bra eller dåligt

Om du väljer att äta 2 äpplen istället för en godisbit med samma kaloriinnehåll så kommer du om du följer ”göra-goda-val”-principen att känna dig duktig och därför kanske unna dig något extra senare eftersom du har varit så duktig. När du förhåller dig till dina kostval som bra och dåliga val så kommer du att värdera dina val mycket starkare och känna dig mer duktig men också mer dålig  beroende på dem. Istället för att se hur vågen reagerar på dina val så styrs du snarare emotionellt. Här kommer högmod och demoralisering in. Du pendlar mentalt och kämpar med att vara duktig och att ge upp (jojobantning).

Förhållningssätt 2: Äta efter resultat

Om du räknar kalorier så kommer de 2 äpplena inte kännas lika ”duktigt” och du kommer krasst konstatera att du åt X antal kalorier oavsett om de kom från äpplena eller godiset. Omvänt så kanske du inte heller kommer känna dig lika dålig för att ha ätit godisbiten. När du har detta förhållningssätt så värderar du inte dina matval som dåliga eller bra, du konstaterar att ditt resultat blir X av X beteende.

4-timmarskroppen är resultatstyrt

Vi tycker förstås att bästa förhållningssättet är att stämma av mot mätbara resultat efter  parollen ”fungerar det så fungerar det” alá bodyhacking. Det finns för många dietregler som blir till religion därute och när folk provar dem så tror de att det är magi, att just dessa regler ska göra att man inte behöver anpassa handlingarna efter resultatet utan bara lyda reglerna och på så vis ”lämnar de över sitt tänkande” åt en färdig diet.Problemet med detta är att du kan fuska otroligt mycket på en diet och samtidigt följa reglerna (vi ser människor på LCHF som fullkomligt vräker i sig fett och blir överraskade att de inte förlorar mer än vattenvikt, jojobantare som har förstört sin metabolism och inte kan få resultat annat än om de svälter (då vi rekommenderas dietpaus istället)). Vissa utbrister ”men jag gör ju som det står i reglerna!”. Vi säger att om du gör som det står och det inte fungerar så måste du tänka själv, det finns inget annan väg ner i vikt. Följ resultat – inte regler.

Är detta du?

Om du märker att du blir sur över att en diet inte fungerar och hör dig själv säga/tänka ”den här dieten fungerar ju inte (heller)” så kan det bero på att du har gjort dieter till religion. Överge drömmen om mirakelkuren, sluta hantera dieter som religion och börja experimentera och hitta det som ger din kropp resultat!

Bli dietateist! 😀

Julfika! Fungerar det så fungerar det! Ingen värdering! Godis är gott!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *