Fyratimmarskroppen och LCHF

Många undrar vad det är för skillnad mellan fyratimmarskroppens SCD  (Slow Carb Diet) och LCHF.

Läs mer om LCHF i Andreas Eenfeldts bok. Finns till salu på Bokus eller Adlibris.
Läs om 4timmarskroppen i Timothy Ferriss bok. Finns till salu på Bokus eller Adlibris.

 

När man läser Timothy Ferriss bok 4-timmarskroppen så blir det tydligt att  han inspirerats av Gary Taubes och Michael och Mary Dan Eades. D.vs. LCHF och SCD har i grund och botten samma teoretiska grund: insulinfrisättningen via kolhydratintaget är orsaken till fetma.

Kolhydrater

Men till skillnad från LCHF har man i SCD ingen begränsning på mängden kolhydrater utan begränsningen ligger snarare i val av kolhydrater. I SCD är baljväxter den enda godkända kolhydratkällan. Baljväxter har lågt glykemiskt index och ger därför långsam utsöndring av glukos och därmed låga insulinnivåer.

Ätardagen

Den största skillnaden mellan SCD och LCHF är förstås ätardagen. En dag i veckan tillåter man sig att äta vad helst man vill . Det betyder obegränsat med kolhydrater, socker, godis, bröd och glass ! Å andra sidan verkar de flesta som går på LCHF även de göra undantag med jämna mellanrum. Men den stora skillnaden är att på SCD gör man det strategiskt och kontrollerat.

Smaklighet och variation

Inom LCHF finns en enorm variations- och uppfinningsrikedom. Maten på SCD saknar däremot variation och blir snabbt lite tråkig. Vi uppmanas att äta samma rätt om och om igen, SCD fokuserar i första hand på resultat inte på njutning. Att reducera njutningen med maten är en viktig del i SCD, det är den som får oss att äta mindre men fortfarande känna oss mätta. Vi undviker at aktivera vårt matbelöningssystem. God och variationsrik mat driver på hungern och ökar vår ”setpoint”. Ätardagen fungerar som ”nödventil” och där kan vi fullständigt hänge oss njutning.

Fettet

En annan viktig skillnad är inställningen till fett. Enligt LCHF är fett (gärna animaliskt mättat) något som man bör äta mycket av eftersom det ger bra mättnad och är nyttigt. Även om Timothy Ferriss inte uttryckligen skriver det så kan man ana en viss återhållsamhet vad gäller fett på SCD.  Man behöver inte vara rädd för fett, men å andra sidan uppmanas man i SCD att välja magra proteinkällor. Fokus för SCD är att minska totala energiintaget på ett hyfsat bekvämt sätt. Vi tar 13 gram linfröolja varje dag och inte mycket annat fett.

Viktnedgång vs hälsa

Det är kanske inte så konstigt eftersom LCHF mer handlar om en hälsosam och hållbar livsstil och SCD istället har som målgrupp personer som vill få en snygg och extremt vältränad kropp (tänk fitness och rutor på magen) med minimalt kroppsfett. Även om LCHF kan leda till viktnedgång så är det inte troligt att den ensam kan leda till de extrema nivåer som man eftersträvar med hjälp av SCD. Alla som har försökt komma ner till under 10% kroppsfett vet att de där sista procenten kräver ganska drastiska åtgärder. Bildkommentar: Olle var tvungen att växla från LCHF till SCD för att gå ner till ca 7% fett, se bild.

LCHF + SCD = Sant?

Under första tiden av SCD, när man fortfarande har en hel fett att bli av med så verkar LCHF-mat fungera alldeles utmärkt. Det kan därför fungera som en mjukstart på SCD.  Men när viktnedgången planar ut och du efter et tag upptäcker att du fastat på en platå kan det vara läge att gå över till en ren SCD.

En reaktion på “Fyratimmarskroppen och LCHF

  1. En kommentar jag måste ta med här.. det är rörande denna:

    Inom LCHF finns en enorm variations- och uppfinningsrikedom. Maten på SCD saknar däremot variation och blir snabbt lite tråkig. Vi uppmanas att äta samma rätt om och om igen, SCD fokuserar i första hand på resultat inte på njutning.

    Detta är nog mer baserat på att uttalandet ”om du inte lagar mat i vanliga fall så tro inte att du kommer göra det nu heller”.

    Min fru och jag varierar vår mat väldigt mycket bara för att vi är väldigt intresserade av matlagning bägge två. Så pass mycket, faktiskt, att vi mer eller mindre inte känner något större behov av att ”fuska” mer än nån gång ibland snarare än varje lördag. Nu fuskar vi med något varje lördag – men det blir inte en heldag av onyttigheter som det blev i början.

    Så om man vill och kan så kan man variera sin mat betydligt mer än vad boken ger klarhet i speciellt om man också börjar titta i 4 Hour Chef som kom nyligen där finns hur mycket maträtter som helst, som alla (utom sötsakerna) är SCD-godkända.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *