Fyratimmarskroppen

Välkommen till Fyratimmarskroppen!

Fyratimmarskroppen med Olle och Jenny
Oktober 2011

Här kan du följa Olle och Jenny på deras resa till drömkroppen genom att använda tipsen i Tim Ferriss bok ”Fyratimmarskroppen”. De började resan i januari 2010, strax efter att boken släpptes i USA. Målet är att känna full kontroll över sin kropp, ätande och träning. De delar med sig av med- och motgångar längs vägen. Det handlar om motivation, fysiologi, medicin, mat, träning, fettförbränning, kroppskonstution och kroppsrekonstution m.m.

För dig som vill skapa din drömkropp

Fyratimmarskroppen är en bok skriven av Tim Ferriss, baserat på hans egna och andras självexperimenterande med dieter, träning, tillskott. Ett grundläggande tanke i boken är att ta eget ansvar för sin kropp och ”hacka” kroppen (sk. bodyhacking). Boken släpptes i USA i slutet av december 2010 och en svensk översättning kommer att släppas nu i november (2011).

”Hacka kroppen”

I datorvärlden är en hackare en person som använder sina kunskaper till att skaffa ny, icke tillgänglig information om ett system. Genom att analysera eller manipulera systemet försöker hackaren förstå och få kunskap om hur det beter sig. När man använder samma metod för att effektivisera tänkande och vinner kontroll över olika delar av livshjulet kallas det lifehacking, och när man foksuerar på den mänskliga kroppen så får man kroppshacking där har vi fyratimmarskroppen.

Precis som en datorhacker inte nöjer sig med hur saker och ting är, utan försöker hitta genvägar så är Fyratimmarskroppen tvångsmässigt fokuserad på att hitta snabbare och enklare lösningar. Varför göra något svårt om man kan göra det lätt? 

Den flerfaldiga Tour de France vinnaren Lance Armstrong har sagt

Det här är min kropp, jag kan göra vad jag vill med den. Jag kan pusha den. Jag kan studera den. Fixa med den Lyssna på den

Fyratimmarskroppen handlar om att hitta den smartaste och mest effektiva vägen för att uppnå resultat.

Vilka är de minsta förändringar som ger den
största
resultat för min kropp?

 

Denna metod ger resultat:

Hej Jenny och Olle!
Vi har nu följt dieten i 3 månader och jag har gått ner 8 kg och min man har gått ner 5,5 kg. När jag fick dieten av Jenny blev min man till min stora glädje också inspirerad och ville hänga på. Han har egentligen aldrig haft några viktproblem; tvärtom har han varit för smal men han har diabetes och värdena har inte sett bra ut. Senaste åren har han också börjat få lite hull på midjan.

De absolut mest positiva har varit att hans blodsocker värden har förbättrats avsevärt. För första gången på många år var diabetessköterskan nöjd med hur han äter och resultatet syntes i hans värden.

Det jobbiga har varit att hitta något man kan äta när andra fikar. Efter lite testande har jag hittat mandlar som fungerar jättebra för mig. Det mest positiva för mig är att jag känner att jag äter så otroligt nyttigt mot innan. Så mycket fräscha grönsaker. Jag känner att jag mår jättebra av detta och jag slipper suget som var förut oerhört jobbig på eftermiddagarna. Och skulle jag ändå bli sugen så vet jag att det aldrig är mer än sex dagar till nästa lördag.

Vi har inte heller följt dieten slaviskt utan äter lite mjölkprodukter i såser och dressingar. Jag ser egentligen inte detta som en diet som jag ska följa under en period utan mer som en livsstilsförändring som jag tänker behålla. Kanske mindre strikt när jag väl har nått mitt mål att gå ner 15 kg.

Kirse Odin
november 2011