Första Power of 10 passet

För någon månad sedan läste jag Body by Science av McGuff. Som komplement till den har jag även läst ”Power of 10” av Zickerman. Bägge bygger på Hutchins Superslow träning, där man styrktränar med tunga vikter och mycket långsamma repetitioner, rekommenderad fart är c:a 20 sekunder per repetion 10 sekunder upp (koncentrisk)  och 10 sekunder ner (excentrisk). Dessutom endast ett set per muskelgrupp!

Jag har fuskat några gånger i gymet med den här träningen, men idag var det första gången som jag gjorde det fullt ut. Beväpnad med min nya Gymboss Max, programmerad för att pipa 7*(10s +10s) så körde jag igenom hela kroppen på c:a 25 minuter. Det blev bensträck, bencurl, rodd, axellyft, bröstpress, latsdrag, crunches, ryggresning och pushdown. Gymboosen såg till att jag gjorde övningarna tillräckligt långsamt. Efteråt hade jag ganska rejäl pump i musklerna och var lite lätt skakig i armarna. Jenny har aldrig sett så stora överarmsmuskler på mig och var mycket imponerad. Storleken på musklerna just nu handlar nog mest om att de är sprängfyllda med vatten efter 1,5 ätardag, en veckas kreatinladdning och dessutom en pre-workoutdrink.

Här nedan är en animerad ultraljudsbild på min högra lårmuskel som den såg ut i går morse och som den ser ut idag. Skillnaden är att gå från tomma till fulla glykogendepåer.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *