Ät samma mat om och om igen – trist men effektivt

Ät samma mat om och om igen. Tim påpekar mycket riktigt att dieten i första hand är effektiv inte nödvändigtvis rolig. Det finns tre anledningar till att äta samma mat om och om igen:

  • Inga krångliga valsituationer
  • Det blir lättare att systematiskt testa vad som fungerar
  • Minska aptiten

Inga krångliga valsituationer

Om du alltid vet vad du ska äta så är det lätt att se till att du har all nödvändig mat hemma. Det minskar också risken att du måste hoppa över en måltid, eller kanske måste äta mat som inte är OK på dieten. Att misslyckas planera är att planera för att misslyckas.

Systematiskt testa vad som fungerar

Om du ska kunna följa upp vad som fungerar eller ej så är det mycket viktigt att du äter systematiskt så att du enkelt kan följa upp vad som fungerar och även mäta effekten av förändringar. Om du hela tiden varierar vad du äter så kommer du aldrig kunna vara helt säker på varför du plötsligt går upp eller ner i vikt.

Minska aptiten

Detta är för att du ska tröttna lite på  din mat och därmed minska din  aptit. Du  ska inte äta för att det  är gott utan för att du ska bli mätt. Det är en diet som i första  hand  ger dig viktminskningsresultat, inte matglädje. Den  minskade aptiten gör att du äter precis lagom  med kalorier för en ultimat viktnedgång.

Det finns ett begrepp för detta, Stimulus Narrowing, googla på det eller titta på det här korta videoklippet med Dr. Cynthia Gulick:

Man kan alltså göra en diet av i stort sett vilken mat som helst. Se bara till att det smakar likadant varje gång. Tänk dig något som du verkligen tycker om att äta. Vad händer om du tvingar dig själv att äta det dag ut och dag in?

Gör så här

Hitta 2-3 standardrätter som du varierar mellan. Vi har periodvis  provat en extrem variant av denna regel och ätit exakt  samma rätter både till lunch och  middag under flera månaders tid. Detta för att inte varje dag behöva  fundera över vad man ska äta, och det blir väldigt lätt att handla och planera.

Hitta maträtter som är  tillräckligt goda för att för att ätas om och om igen, men som ändå inte är ”för” goda. Tänk på att de flesta faktiskt äter precis samma frukost varje morgon, det är inte annorlunda att göra samma sak med lunch och middagen. Det kanske inte gör middagen lika spännande eller njutbar, men det är därför vi har ätardag!

Antingen har du ett rullande schema som du kör vecka efter vecka, eller så kör du samma schema om och om igen. Fortsätt med samma schema under en längre tid (minst en månad) så att du kan utvärdera resultatet för att sedan göra en ny förändring och fortsätta på nytt igen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>