Dag 55 intermittent fasta – IF

Nu har jag haft IF i 55 dagar. De första 40 dagarna hade jag 8 timmars ätförnster och de sista 15 dagarna har jag haft 6 timmar.

Fettmätningen med Bodymetrix visar att jag har gått ner 3,5 fettprocent på 4 veckor vilket är enastående. Viktkurvan visar en nedgång från 58 kg till 56 kg om man tittar på 7 dagars medelkurva (se nedan) under samma 4 veckor.Fö. ser du en viktuppgång vid den 10 september. Jag hade då haft IF i 2 veckor och gick UPP i vikt pga att jag lade till kokosfett i min kost. Så IF verkar inte vara en mirakeldiet som gör att du automatiskt går ner i vikt. Äter du för mycket så kommer du att gå upp i vikt oavsett hur du tajmar dina måltider. Men kanske IF gör det lättare att inte äta för mycket eftersom man fastar så många timmar av dygnet…

Mitt IF experiment fortsätter 15 dagar till och då ska jag göra en slututvärdering. Om jag håller denna fart så ser jag fram emot att vara nere på min önskade fettprocent om 5 veckor. Yippie!

Intermittent / periodisk fasta = Du intar kalorier endast under en del av dygnet. Det kallas för ätfönster. Det kan vara 8, 6 eller 4 timmar långt. Då äter du alla dina måltider/kalorier och resten av dygnet fastar du. Att fasta innebär att du inte intar några kalorier. Du kan dricka te och kaffe utan något i men inget annat. Intermittent fasta är inte bundet till någon speciell diet. Du kan ha en kost med något reducerade kalorier om du vill gå ner i vikt, vissa kroppsbyggare äter något mer kalorier (ex. + 100 i energibalans eller något mer) för att bygga muskler men inte gå upp i fettvikt. Att intermittent fasta bränner mer fett än om du sprider ut måltiderna under dagen är inte vetenskapligt bevisat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *