Tänk smartare och jobba mindre

Om du följer principerna som vi beskriver här så kan du skapa extraordinärt resultat i ditt liv utan extraordinär ansträngning. Det handlar om att jobba smartare istället för hårdare och att hitta de minsta åtgärderna som ger de största resultaten.

Tänk om du inte behöver vara hungrig, avstå från godis, räkna kalorier eller ens träna och fortfarande gå ner i vikt bara genom att ändra några avgörande detaljer i vad och hur du äter.

Hittills har detta ansetts som en omöjlighet, men en man struntade i det på sin jakt efter att hitta ett överlägset sätt att reducera fett. Han tänkte utan för ramarna, han ville hitta det absolut enklaste sättet att bränna stora mängder fett.

Här kommer du lära dig hur du ska tänka för att du också ska kunna skapa extrema resultat med minimal ansträngning.

Samma metod kan användas för att bli mer effektiv på jobbet, där de flesta endast är riktigt produktiva under en ångra få timmar varje vecka (det var grunden för Tims förra bok “fyra timmars arbetsvecka”)..

MED

”Minimum effective dose” definieras som den minsta dosen som ger önskat resultat.

Ett exempel: För att nå önskat resultat att få vatten att koka behövs bara 100-gradig värme. Mer värme är överflödigt. Om du vill styrketräna musklerna behöver man bara belasta varje muskel 90 sekunder en gång i veckan för att få snabb muskeltillväxt.

På samma sätt finns det några avgörande saker du behöver göra för att bränna fett och andra som är överflödiga. Denna diet är framtagen med sikte på att avtäcka de absolut viktigaste momenten för fettbränning. Du vill förstås fokusera på de avgörande aspekterna.

Längre fram i boken kommer vi att lära dig hur du hittar din minimala effektiva dos för viktminskning när du är på denna diet och efter.

J-kurvan

J-kurvan är en nära släkting till MD. Den säger att det finns ett optium av allting, om man går till överdrift så slår det bakut. Ett exempel på detta är träning som hjälper till att hålla hälsan, men om du tränar för mycket så finns risken att immunförsvaret sjunker och du blir sjuk. Lagom är alltid bäst :-)

80/20-principen (Pareto)

När det kommer till att gå ner i vikt så är kosthållningen nummer ett. Om du ska göra en förändring för att gå ner i vikt; gör då en kostförändring.

Om du redan är på väg ner i vikt med hjälp av en god kosthållning så kan du påskynda viktreduktionen genom att träna.

Om du går ner i vikt genom ditt sätt att äta och genom träning så kan du addera kosttillskott för att vinna några gram till ner i vikt.

80/20 principen stöter vi på i livets alla olika områden. Namnet kommer av ekonomen Pareto som upptäckte förhållandet 80/20 överallt. 80 % av Englands mark ägdes av 20 % av befolkningen, 80 % av skörden kom från 20 % av plantorna. Detta tänk används flitigt i företagsvärlden när man tittar på sätt att effektivisera verksamheter.

Denna princip är även väl använd när det kommer till timemanagement då man måste lära sig att prioritera mellan alltför många sysslor. Då gäller det att hitta de sysslor som tar dig snabbast mot önskat resultat och göra dem eftersom du inte kommer att hinna att göra allt. Denna princip ligger till grund för Timothy Ferriss bok “4- timmars arbetsvecka” och i “4- timmarskroppen” fortsätter han att utveckla 80/20 principen när det kommer till kroppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>