Body by Science

 

Body by Science

Jag har börjat läsa boken ”Body by Science” av Doug McGuff och John Little. Tim nämner boken i Fyratimmarskroppen som ett exempel på minsta effektiva dos för att bygga muskler.

Har nu kommit halvvägs och gillar flera av ideerna. Som t.ex. att bara träna några få minuter varje vecka och verkligen ge musklerna en ordentlig träning.

Time under Tension (TUT)

”Time under tension”, är en typ av mått på hur mycket man belastar muskeln. Det är inte antalet repeitioner eller antalet set som är det viktiga för att få superkompensation efter styrketräning utan det är att belasta muskeln med en tillräcklig belastning under tillräckligt lång tid. Detta leder till mycket långsamma repetitioner på upp till 20 sekunder (10 s upp, 10 s ned). Dessutom kör man bara ett set. Om du belastat musklerna tillräckligt länge så räcker det för att att få en full respons av de nödvändiga signalämnena som ger en anabol effekt.

Jag har stött på ”Time under Tension” flera gånger under min resa med fyratimmarskropen. Jag har läst om det både i ”BodyOpus” (av Daniel Duchaine) och ”The Ultimate Diet 2.0” (av Lyle McDonald). När jag körde igång med lite styrketräning för några veckor sedan så var det naturligt för mig att anamma det  här tankesättet på en gång.

Vetenskaplig?

Jag kommer förmodligen skriva en mer detaljerad recension av den här boken lite senare, men redan nu kan jag höja ett varningens finger. Även om en av författarna är läkare och boken påstår sig vara vetenskaplig så måste man ha en ordentligt skeptisk hållning när man läser boken.

Kapitel 3 som  lägger mycket av den vetenskapliga grunden för resten av boken verkar vara skriven på 90-talet, trots att resten av boken publicerades 2009. Det blir tydligt när man ser att av 20 litteraturhänvisningar i kapitel 3 är det bara 2 som är daterade efter milleniusmkiftet. Jag blir lite orolig för att McGuff använder sina inte hängt med i vad idrottsforskningen kommit fram till de senaste 15 åren.

En av de bärande ideerna är att den enda rätta träningen är styrketräning. Konditonsträning leder till åderförfettning, slitna leder och diabetes. Enligt McGuff är den perifiera adaptionen det abslut viktigaste, d.v.s at bygga upp musklerna. Han verkar dock förbise att hjärtat också är en muskel och att det centrala systemets adaption är en viktig  länk i kedjan.

När det gäller träningsprogrammet och urvalet av övningar så tror jag säkert att det ger snabbt resultat. Däremot är jag nog lite ifrågasättande om träning i traditionella Nautilusmaskiner verkligen ger funktionell styrka. Men fokus i den här boken är att i första hand bygga muskelmassa ur ett medicinskt hälsoperspektiv, inte att för att skapa starka funktionella muskler per se. Det är heller inte en bok för kroppsbyggare som vill skulptera sin kropp.

Sammanfattning så här långt

Om man bortser från att den kanske inte är så vetenskapligt underbyggd så bjuder i alla fall boken på nya intressanta synvinklar baserade på flera års testande med många olika klienter.

Tankarna och träningsprogrammet verkar dock vara helt i linje med det Tim skriver i Fyratimmarskroppen. Jag tror också att det är ett bra sätt för att få in effektiv styrketräning om man kör cyklisk ketogen diet.

Jag ska fortsätta läsa den och ge en sammanfattning lite senare.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *