Kaloriräkning och elektrolyter

Postade att min energiförbrukning var 1200/dag vilket var fel. Det är den energi min kropp förbrukar om jag bara ligger ner ett helt dygn. Med normal kroppsrörelse så blir siffran ca 1500 kcal/dag. Om jag dessutom tränar så blir den 1700/dag. Tack Lena som frågade i förra inlägget. Dock känns det som att jag har 1200 i förbränning så länge som jag har varit på platå men det är en annan femma.

8 reaktion på “Kaloriräkning och elektrolyter

    • Hej Johanna!
      Som kvinna brukar man beräkna att vi gör av med 1500 kalorier på en dag och lite mer om du tränar. (45 minuter konditionspass kanske bränner ca 200 kalorier ytterligare). Då blir alltså dagliga förbränningen 1700 kalorier. Under en dietdag bör du ligga på ca 500 kalorier minus vilket betyder att du ska få i dig 1000 kalorier alternativt 1200 om du tränar den dagen. Det är inte helt lätt att få till mängdena rätt, jag trode jag hade koll men det har visat sig att jag ätit både mer och mindre än jag har tänkt under dieten när jag har räknat efter. Men tumregeln är att om du inte går ner i vikt efter några veckor så äter du för mycket. Om du är kvinna över 50 så är din förbränning något lägre. Kanske 200 kalorier mindre.
      Jag har fotat allt jag äter under hela året.
      Du kan se allt jag stoppar i munnen i min fotoblogg http://dayviews.com/jempen/home/

      Olle har aldrig behövt räkna kalorier eftersom han har gått ner ändå. Så är det, vi är olika. Det kan va bra att lära sig att uppskatta sitt kaloriintag men bli inte helt fixerad vid det. Gör det som funkar helt enkelt.
      Lycka till!!
      Jenny

  1. Såg att kommentaren kanske hamnade lite fel. Tänkte när det gäller dieten från 4 timmarskroppen och inte intermittent fasta.

  2. Ok, jag har förstått att man inte äter några kolhydrater i form av pasta, ris och potatis. Får jag fråga hur mycket du gick du ner i vikt första 4 veckorna?

  3. Jenny, hade du testet andra bantningsformer innan? jag upplevde det lätt att tappa vikt när jag var tjock som tonåring. nu är jag 26. mixtrat en del med olika sätt att äta men har blivit stor ändå trots 1500 – 1600kcal flesta dagar. kan man förstöra sin förmåga att tappa fett?

    • Hej Ellen,
      Jag har testat: Fit for life, viktväktarna, herbalife, nutrilette, tolvstegsgrupper för matmissbruk under 10 år (ska säga att jag under de åren ansåg mig vara matmissbrukare men har omvärderat det. Var heller aldrig anorektisk eller bulimisk – åt bara för mycket av det goda och blev fet), jousefastor, träning (mindre lyckat…) och nu även SCD och IF. Har säkert glömt några….

      Det finns så otroligt mycket som spelar in när det gäller att gå ner i vikt. Det är allt ifrån omedvetet ätande, kroppsrörelse, hormoner, olika triggande situationer/kost, belöningssystemet i hjärnan, stress, sömn, livsstil, hormoner och påverkansfaktorer i miljön (vem som lagar ens mat, vem man äter med, vilket typ av jobb man har, hur nära man bor Mc Donken osv osv…). Det är svårt att veta vad som har hänt i just din situation men jag ska gå igenom vissa parametrar nedan som du kanske känner igen dig i. Vi är i slutfasen av att färdigställa vår bok och där går vi igenom mycket mer av detta i detalj.

      Men ok, om jag ska försöka mig på ett svar här…
      På sätt och vis så kan man tillfälligt förstöra förmågan att tappa fett. Detta sker genom det som kallas för leptinresistens och insulinresistens. Det är inga roliga grejer och de är vanligt förekommande hos feta personer/ jojobantare.

      Leptinresistens betyder att hjärnan har slutat registrera signalerna (leptin-signalerna) om hur stora fettdepåer vi har i kroppen vilket gör att den upplever det som att vi inte har något fett överhuvudtaget på kroppen! Den signalerar kris och aktiverar vår aptit och dämpar vår energiförbrukning genom att göra oss sega och så att vi inte orkar röra på oss så mycket. Här gäller det att spara energi och äta så mycket vi bara kan för att rädda livhanken! – vilket försåts i sin tur bara förvärrar leptinresistensen… Leptinresistens orsakas av fetma. Alla feta anses ha åtminstone viss grad av leptinresistens.

      Om du har jojobantat mycket genom åren så har din kropp lättare att få störningar som har med leptin att göra (läs mer i ”Mastering leptin” av Byron J.Richards). Kroppen har anpassat sig till att det är svält emellanåt och samlar på sig fett ännu mer effektivt för att förbereda inför kommande svältperioder. Efter en hård bantning så kommer även en ”normal kost” på 1500-1600 kcal/dag att få dig att gå upp i vikt.

      Insulinresistens (förstadiet till diabetes typ 2) betyder att den energi du äter sätter sig till stor del på fettet istället för att gå ut som energi till övriga kroppen vilket gör att din kropp uppfattar det som att den svälter (åter igen). Detta betyder att din kropp driver dig att äta mer och mer men bara en bråkdel går till din svältande kropp medan det mesta lagras i fettcellerna istället. Orsaken till insulinresistens är fetma (särskilt bukfetma), riktigt hur det uppkommer vet man inte än.

      Så vad du än gör – sluta svälta dig i perioder…(om det är det du har gjort).
      Lösningen på både leptinresistens och insulinresistens är att gå ner i vikt ironiskt nog… men det kan ta ett tag innan resistanserna släpper och om du har en historia av svältperioder så kan du få dras med en förhöjd sårbarhet att återfå problematiken lättare än andra.

      Hoppas att det spred lite ljus över mysteriet. Inte så roliga nyheter men det visar ju hur hysteriskt svårt det kan var att gå ner i vikt eftersom vi har att göra med en kropp och hjärna som tror att den svälter och som har ”satt på alarmet” för att vi ska överleva – äta massor och inte röra på oss – precis motsatsen till det som vi får råd om att göra för att gå ner i vikt… 😉
      Jenny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *