Misstag betyder inte hopplöshet


”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan 
lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan att ge upp min plan för viktminskning eller kompensera genom att underäta dagen efter.”

Rösten i telefonen var min klients. Orden var som ljuv musik för mina öron. Jag frågade henne när hon hade upplevt ett snedsteg på det viset och hon svarade ”aldrig”. Vi satt och myste en stund åt att hon var helt okej mitt i sin mänskliga felbarhet.

Livet är inte perfekt
Insikten sjönk in i oss; livet är inte perfekt. Den som inbillar sig något annat misstar sig. Vi gör snedsteg, ibland små, ibland stora, ibland halkar vi av banan och gå upp i vikt, andra perioder flyter allt på och det är lätt att välja kärleksfull mat och träning och tappa några extra kilon. Och skam över våra misslyckanden är aldrig någon långsiktig och uppbygglig lösning.

Sökandet efter frälsning
”Om bara jag hittar rätt diet … Om bara jag äter medvetet … Om jag tränar med en PT … om bara, om bara”. Det är orden som ackompanjerar jakten på det perfekta smala livet och önsketänkandet att det ska finnas en saliggörande evig frälsare. Vi vill sätta vår tilltro till något. Något som ska vara vår slutliga lösning. Så att vi aldrig mer behöver ha problem med övervikt.

Min gud, varför har du övergivit mig?!
Vi vill bli frälsta, befriade, rörda av guds hand. Nu har jag äntligen hittat LÖSNINGEN! Och det känns så. I ungefär tre veckor (om vi har tur). När vi använder dieter som religion snarare än ett verktyg så blir vi desillusionerade varje gång vi besviket upptäcker att den inte fungerar mer än några veckor. Då tror vi att det är dieten det är fel på och söker oss vidare till nästa diet och nästa och nästa. Den eviga jakten på en saliggörande lösning slutar aldrig och vi blir mer och mer desillusionerade kanske till och med resignanta inför vår situation med övervikt.

Rätt analys = Rätt lösning
Då har vi inte analyserat vårt problem rätt. Vi behöver inse att vi tenderar att skapa övervikt av många olika orsaker. De är en salig blandning av orsaker som skapar övervikt till exempel bristande självkänsla, stress, mat-triggers, ovanor, sjukdom, känslomässigt trauma, hormonell obalans, umgänge, oförmåga att sätta gränser för sig själv och andra, mat-miljön med godis överallt och fika på jobbet, för att nämna några.

Du kanske behöver lära dig att säga ”nej”, du kanske behöver begränsa ditt sötsaksintag, du kanske behöver träna annorlunda, du kanske behöver äta mer, du kanske behöver öva på att vara kroppsmedveten vid mättnad och hunger och emotioner, du kanske behöver lära dig att acceptera din mänsklighet. Du kanske behöver kanske många många olika saker för att kunna leva ett smalt liv. Du kanske behöver olika saker i olika perioder av ditt liv eftersom du går upp i vikt av olika anledningar under olika perioder.

Det är aldrig för sent!
Och du har hela livet på dig att lära dig! Jag och Olle håller alltjämt på att experimentera med olika strategier för att se hur de kan hjälpa oss att leva ett smalt liv för vi förstår att det inte finns en allena saliggörande strategi.

Den som har flest strategier vinner!

Det här inlägget postades i Mentalt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>