Tillskott för viktnedgång – funkar det?

I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite kort gå igenom vad jag själv tänker om tillskott för viktnedgång.

Tillskott skulle kunna hjälpa till på fyra olika sätt:

  1. Öka mättnaden så att man äter mindre
  2. Minska energiupptaget i kroppen
  3. Öka energiomsättningen så att man förbrukar mer kalorier
  4. Placeboeffekt som gör att man faktiskt följer sin diet/träningsplan

Öka mättnaden

Tillskott som ökar mättnadskänslan är en bra idé, dessvärre är mättnad en komplicerad process med massor av hormoner och psykologiska effekter som interagerar. Visst finns det droger som är bra på att minska mättnadskänslan, men de har oftast rejäla bieffekter t.ex. amfetamin. Slutsatsen är att det inte finns några tillskott som säkert kan öka mättnaden utan oönskade bieffekter. Visst kommer det hela tiden nya forskningsrön, men dessvärre har de oftast snöat in för mycket och missar helheten, tänker speciellt på hajperna kring både leptin och ghrelin.

Minska energiupptaget

Här finns det faktiskt fungerande tillskott. Jag tänker speciellt på Olestra som minskar upptaget av fett, men som aldrig blev speciellt populärt eftersom man lätt får fettdiarréer och bajsar på sig (bevisligen tycker folk att det är bättre att vara tjocka än att gå omkring och lukta bajs). Kolhydrathämmare finns också, men när jag testade dem i ett tidigare experiment så verkade de fullständigt värdelösa.

Öka energiomsättningen

Det finns mediciner/droger som ökar ämnesomsättningen, men de är antingen receptbelagda eller livsfarliga och klassade som narkotika. Mig veterligen finns det inget säkert tillskott som ökar ämnesomsättningen. Koffein är dock ett bra och superbilligt substitut. Koffein gör att man blir piggare och rör på sig mer vilket i förlängningen gör att man bränner mer kalorier, men man ska inte tro att koffein höjer grundmetabolismen särskilt mycket.

Placeboeffekten

Tillskott som är dyra, marknadsförs hårt, svåra att få tag på och är mycket omtalade kan ha en stor placeboeffekt. Om man betalar dyra pengar för ett tillskott så ser man också till att äta och träna rätt för att inte kasta pengarna i sjön genom att äta en massa godis och annat som är dåligt för ens viktnedgång. Så länge man tar tillskottet håller man sig noga till sin diet. De flesta tillskott brukar komma med rekommendationen att man samtidigt som man äter tillskottet ska ha ”en mångsidig och balanserad kost och en hälsosam livsstil”, det som inte nämns är att det snarare är den hälsosamma livsstilen som i själva verket är den verksamma substansen. Man kan tycka att placebo är fusk och lurendrejeri, men om det faktiskt hjälper folk att gå ned i vikt genom att äta och träna hälsosamt så borde det väl vara bra?

Slutsats

För de få personer som har allvarliga sjukdomar och har kraftigt underskott av vissa hormoner (.tex. leptin eller sköldkörtelhormon) så kan mediciner/tillskott vara helt avgörande. Observera att de flesta överviktiga inte har någon hormonbristsjukdom, utan hara bara lite otur när de äter.

Med detta sagt så vill jag poängtera att de visst kan finnas marginella effekter i många preparat som t.ex. PAGG, liposinol, ingefära, karinitin m.m. men det är knappast det som är avgörande för att gå ned i vikt. Icke desto mindre kan dessa preparat ha en stor placeboeffekt som man inte ska förakta.

På grund av detta kan jag varken säga att jag är för eller emot tillskott för viktnedgång.

 

Det här inlägget postades i Tillskott. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>