Ätardagen – är den för alla?

Idag vill vi dela med oss av en bra och viktig fråga vi fick av en bloggläsare om ätardagen.

Ätardagen har sina sidor och det gäller att klura ut om och hur du kan ha ätardag.

Dels kan den hindra oss från att gå ner i vikt om vi äter för mycket men framförallt är det viktigt att få fason på hur man beter sig på sin ätardag. För vissa är det lätt att glida in i osunda beteenden. Det ska vi prata om nu.

”Hej!

Jag har börjat med ert diet för tre månader typ. Jag äter mycket hälsosamt och rätt mat ,oftast två ägg med mycket sallad till frukost,mycket sallad och proteinrik mat till lunch och middag. Varje lördag på ätardagen vaknar jag mycket tidigt förbereder en mycket varierat fettrik och kolhydratrik frukost med tre till fyra rätter. Jag fortsätter dagen med allt från sött mat till fettrik mat. Jag äter lite av allt. Men det blir ändå mycket. Igår lördag hade vi en stor middag med vänner och då passade mycket bra med min ätardag jag åt Baklava, godis,pudding,ris, bulgor och kött gryta. Men jag mådde så dåligt i kväll mitt hjärta börja slå hårdare,jag kunde inte fortsätta sova,jag hade för mycket gaser i magen som kändes jobbigt. Det är nästa så varje vecka. Min ätardag börjar helt bra men slutar med att jag mår så dåligt att jag nästa känner mig förlamat och inte kan röra lätt.”

Vårat svar:

Hej!

Du kanske är en sådan person som ätardagen inte passar för.

En av poängerna med ätardagen är att släppa kontrollen och unna sig. Det låter som att du snarare tappar kontrollen. Om man inte kan hejda sig utan trycker i sig mängder av mat tills man mår illa så är det ett tydligt tecken på att an har tappat kontrollen och är snarare inne i ett ätstört beteende.

Att underäta är starten till att överäta

Denna reaktion kan ha olika anledningar men det som ligger närmast till hands när jag läser det du skriver är att du svälter dig för mycket i veckan och framkallar detta beteende eftersom din kropp signalerar dig att äta allt du kommer över. Du skriver att du äter protein och sallad, du behöver lägga till bönor/linser och bra fett (tex. avocado, linfröolja och några få mandlar eller valnötter då och då). Att under- och överäta kan bidra till att man utvecklar bulimi och det är ett helvete som bör undvikas till varje pris.

Jag(Jenny) kan känna igen mig i hur du reagera på ätardagen. Till en början fungerade ätardagarna bra men när jag tyckte att jag tappade kontrollen så slutade jag med ätardagar och de är inte ett alternativ för mig längre.

Ätardagstips för att inte tappa kontrollen

Här är några tips för att styra upp dina ätardagar. Om du har svårt att hålla dig till dessa tips så är det ett tecken på att du tappar kontrollen och inte bör ha ätardagar.

  1. Ät mer under veckan.
  2. Planera vad du ska äta på din ätardag.
  3. Ät vanlig dietfrukost på ätardagen.
  4. Börja din ätardag kl 12:00.
  5. Drick mycket vatten (2 liter) på ätardagen.
Lycka till!

Linfröolja innehåller bra fetter. Under dieten tog vi 1 msk om dagen av den.

Vatten, avocado, nötter och prtoeinpasta med linsröra, en perfekt dietmåltid!


Det här inlägget postades i Ätardag / Cheatday. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>