Försaka så lite som möjligt!

En av de viktigaste sakerna att tänka på när du vill gå ner i vikt eller behålla din idealvikt är att inte uppleva för mycket försakelse.

Försakelse
Ordklass substantiv –  det att försaka något (uppoffra sig genom att avstå från något) ofta något av mer eller mindre livsnödvändigt slag.

Alla vet vi hur svårt det kan vara att gå på diet och hur nedslående det är att inte se snabba resultat. Det tar tid för kroppen att bränna fett. Det är lätt att ge upp.

Detta med vikt är ett långdistanslopp. Det slutar inte vid  vår målvikt. Vi behöver fortsätta att hålla vikten. Hela livet.

Ju mindre försakelse du upplever desto lättare kommer det vara för dig att ha tålamod med att få resultat och du kan tänka dig att äta såhär resten av livet. Du börjar hitta en smal livsstil istället för att kämpa dig igenom en snabb diet som lämnar dig med några kilo extra om ett år.

Tänk på dig själv som en maratonlöpare snarare än en sprinter. Maratonlöparen vet att hen inte kan göra av med all kraft första milen av loppet om hen ska orka hela vägen. På samma sätt måste du se till att du inte upplever att du försakar så mycket att du kommer ge upp innan maratonloppet är klart.

Jag sägar ”upplever” därför att din upplevelse av en och samma grad at faktisk försakelse kan varitera från dag till dag. Vissa dagar har du lätt att hålla din plan, andra dagar är det svårt. Försakelsen är densamma men upplevelsen av försakelse är mycket olika. I detta fall pratar jag om upplevd försakelse eftersom det är den som får oss att bryta den plan vi har föresatt oss.

Gör din viktresa så behaglig som möjligt
Här är några tips för att minska den upplevda försakelsen:

  • Se till att du håller dig mätt. Ät större portioner, ät ordentligt med protein och fibrer så som bönor, linser, fiberrika grönsaker (tex. morot och kål).
  • Unna dig ätardag eller ätarmåltid en gång i veckan. Njut!
  • Unna dig saker som inte har med mat att göra men som lyser upp tillvaron (titta på film, ta tid med vänner, läs en bok, ta massage, kramas, ta en fin kaffe på ett mysigt kafé, ta ett varmt bad, gå på spa). Kom ihåg att det finns andra sätt att unna sig och njuta i livet än att stoppa saker i munnen (svårt, jag vet).
  • Om du är trött, sov mer.
  • Om du är ledsen, krama ditt gosedjur (VA, har du inget gosedjur!? Iväg och skaffa ett! Bums!).
  • Ta hellre en långproimenad varje dag än att slita ut dig på hård träning två gånger i veckan som gör att du måste vila hela nästa dag. Tänk hållbarhet. Maratonlöpare.
  • Om du har sug, gör hellre ett kontrollerat avsteg (ät en extra måltid, ät några mandlar, ta ett glas rödvin …) istället för att strunta helt i din diet. Behöver jag säga det igen? – tänk hållbarhet.
  • Om du ska göra ett kontrollerat avsteg – se till att alltid äta den planerade maten först.

Det är ditt jobb att se till att du kan hålla din plan så bra som möjligt utan att känna för mycket försakelse.

Livet är inte statiskt
Du behöver lära dig dina egna signaler på hur mycket försakelse du tål just nu.

Vissa perioder upplever vi försakelse lättare. Vi kanske har mycket stress, är sjuka, PMS eller annat coh då kan vi inte köra på så hårt med vår diet. Andra perioder har vi bra flyt, vi orkar försaka lite mer. Då kan vi vara striktare med vår diet och lättare få lite mer resultat.

Mina slutord blir: Ha tålamod med dig själv. Ha empati med dig själv. Se till att du peppar dig när det behövs och att du har ett mjukt ställe att landa på när det behövs. Och om du misslyckas idag, strunta inte i allt utan kom ihåg att det är inte vad du gör en dag utan vad du gör varje (resten av ditt liv) dag som räknas!

 

Det här inlägget postades i Mentalt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>