One trick pony – våra älslingsstrategier

Vi har alla genom livet lagt oss till med strategier att möta våra behov. Ofta har vi en och samma strategi för många olika behov och det är inte alltid de är så bra på att bemöta våra behov på ett adekvat sätt.

I många år har jag jobbat med personer som överäter (där bland mig själv). Vid ett tillfälle inventerade jag vilka behov förutom hunger som jag försökte mätta med att äta för mycket. Här är den lista av behov som kan få mig att äta för mycket: behov av energi, vila, sova, sysselsättning, förströelse, trygghet, tröst, lugn, kärlek, rörelse, att fira, att gå på toa (!), att dricka.

Som du ser möter ätande inte dessa behov särksilt bra. Men ätandet får mig att känna en liten känsla av lättnad som jag tolkar som att den fungerar. Ätande är en ingrodd strategi som jag har använt hela mitt liv för att försöka fylla dessa behov och det är mycket jobb att hitta alternativa och bättre sätt att möta mina behov på. Man blir som en ”one trick pony” som ska lära sig nya konster istället för att agera från ryggmärgen i gamla vanor.

Vi alla använder vad jag kallar för älsklingsstrategier. Det är alltså strategier som vi upplever ger oss det vi behöver i stunden men som egentligen inte tillfredsställer våra behov. Några exempel på älsklingsstrategier förutom mat kan vara stress, ilska, alkohol, droger, rökning, träning, umgänge osv.

Övning:

  1. Har du en (eller flera) älskilngsstratgi?
  2. Vad är den?
  3. Vilka behov försöker du fylla med denna strategi?

Det här inlägget postades i Mentalt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>