4 veckorsutvärdering av 5:2 dieten

Resultat: – 2 kg och -1,5 fettprocent på 4 veckor

Fördelar:

  • Till att börja med resultaten vilket förstås är hela grejen! ;-)
  • Man känner sig smal om magen på fastedag vilket gör att man känner sig peppad.
  • Det känns som att denna metod kan fungera som en på och av diet som man lätt kan använda om man har firat lite mycket jul eller semester.
  • Den kräver inte några nya matinköp, man behöver inte lära sig nya matregler eller trix.

Nackdelar:

  • Lätt huvudvärk.
  • Kan kännas lite övermäktigt inför en fastedag ”kommer jag att klara av det?”
  • Har märkt att om jag går i affärer på min fastedag så köper jag mer onödiga saker. Det är som om viljestyrkan för att både fasta och vara ekonomisk inte finns där.
  • Jag vaknar väldigt tidigt nästa morgon och vill ha frukost så det blir mindre sömn den natten.
  • Om jag endast har en dag mellan mina fastedagar så har jag märkt att jag blir mer fixerad vid mat (= äter mer) de runtomkring liggande dagarna. Bäst är att ha minst 2 dagar mellan fastedagarna. Då får jag mer mentalt lugn kring mat.
  • Man behöver hålla sig till 2000 kcal de andra dagarna vilket ibland är en utmaning för mig. Det är alltid en utmaning kring mens och även så denna månad. Dock var det inte svårare än vanligt.
  • Nu har jag vana på att skatta kaloriinnehåll i det jag äter men om man har svårt för det så kan det vara något man behöver lära sig.

Mina tips för lättare fasta:

  • Jag gör fastedagen till en dag då jag tar extra hand om dig själv, skämmer bort mig lite så att det blir något att se fram emot. Jag tar promenad och ligger på den soliga bryggan, läser bok, kaffe på kafé, går på bio, ser på film hemma, gör mjuk yoga… ja, saker som jag tycker om att göra och så få krav som möjligt.

 

 

 

 

  • Det är bra att vara lagom aktiv, hålla sig sysselsatt så att tiden går.
  • Fundera på hur du tänker om dig själv på fastedagen. Om du tycker synd om dig själv så kommer andra att uppfatta det. Då kommer du få medhåll att det är synd om dig och fastedagen blir jobbigare. Gör ingen stor grej av det så gör ingen annan det.
  • Om jag råkar träna hårt dagen innan fasta (cykla 3 mil) så blir det jobbigare att fasta. Träningsvärken sitter i längre. Återhämtningen går långsammare. Så, ta det lite lugnare precis innan fasta. Träna normalhårt – mjukt.
  • Jag råkade fasta dagen innan mens och med min kraftiga PMS så var det en mycket jobbig dag – ont i huvudet, slut i kroppen, hög aptit, känslor i kvadrat. Skitjobbigt fysiskt och mentalt helt enkelt. Fasta inte för nära inpå mensen.
  • En fastedag då jag koncentrerade mig mer på att äta protein så fick jag lätt vätskebrist (förmodligen pga för lite elektrolyter och kolhydrater som binder vätska i kroppen). Jag drack och drack men det kändes som att allt rann rakt igenom mig och kisset var nästan ofärgat. Därefter ser jag till att få både salt och kolhydrater i mig. Ibland tar jag en elektrolyttablett och jag väljer gärna potatis som har högre mättnadsindex än det mesta som kolhydrat. Kaffe piggar upp vilket kan behövas en fastedag men det driver ut vätska så jag tar max 2 koppar.

 

Nedan ser du hur en fastedag kan se ut för mig.

Potatis och te 30

Proteinshake 100

Kex 40

Potatis och protein 130

 

 

 

 

Svart kaffe 0

Broccolisoppa 150 kex 20

1 potatis i bilen 30

Broccolisoppa se ovan

Broccolisoppa se ovan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Recept på Lucias broccoli soppa (hela soppan 700 kcal – på bilderna ca 150 kcal)

Finhacka en stor gul lök och tre vitlöksklyftor och fräs de i rapsolja. Tillsätt 1 liter vatten och koka upp den. Tillsätt salt, peppar och ett skedd buljong utan jäst och socker
(pulver köpt från Hälsoaffären). När soppan kokar lägger du i 2 stora broccolibuketter. Smula ner 100 g fetaost och därefter håller du allt i en mixer eller mixar du allt med en mixerstav. Smaka av med salt och peppar.

Mättnadsindex (det är inte alltid lågt GI som mättar mest)

 

Det här inlägget postades i 5:2 Dieten. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 4 veckorsutvärdering av 5:2 dieten

  1. Klara Gustavsson skriver:

    Wow – fastedagarna ser inte alls roliga ut! Jag kör igång snart efter att ha läst ett inlägg om dieten (https://katarinaandersson.wordpress.com/2015/06/22/den-omtalade-52-dieten-fungerar-den-verkligen/) men ni verkar verkligen ha satt det i system – huaaa! :)

  2. jenny skriver:

    Hej Klara, det är helt klart värt att prova. Prova sig fram är vår melodi. Vi är alla olika och behöver olika saker vid olika tillfällen i livet. Få kan hålla sig till en dietstil resten av livet och då är det bra att kunna prova sig fram om och om igen när man tröttnar.
    Fastedagarna var inte så kul som du ser. Man får sätta andra guldkanter på tillvaron de dagarna. Det finns ett värde i att lära sig att sätta guldkant på andra sätt än med mat.
    Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>